Onze TAO adviseurs
Graag stellen wij onze opgeleide TAO adviseurs aan je voor. Elk met zijn/haar eigen specialisme en achtergrond vanuit het onderwijs. Bekijk welke adviseur het beste aansluit bij het onderwijstype of visie van de organisatie en neem vrijblijvend contact op.
Ben van der Hilst
Alle onderwijsinstellingen
Alle regio’s

Ben is een veelgevraagd adviseur, inleider, columnist en workshopbegeleider.
Hij heeft 15 jaar ervaring als rector van verschillende scholen voor voortgezet (montessori) onderwijs.
Van 2007 tot 2012 was Ben van der Hilst directeur van het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Daarvoor was hij Programmamanager Leiderschap en Organisatieontwikkeling en coördinator en mede-ontwikkelaar van de Masteropleiding Integraal Leiderschap van CNA.
Onder de naam Het Leren Organiseren adviseert en traint hij bestuurders, schoolleiders en teamleiders op het gebied van de school als lerende organisatie en op het terrein van vernieuwende onderwijslogistiek. Tevens verricht hij wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen de (team)organisatiestructuur en het professioneel handelen van docenten.
Hij promoveerde op 6 december 2019 aan de Open Universiteit op het proefschrift “Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier”.
Lees hier meer over Ben, neem contact op of connect via LinkedIn.
Lotteke de Kruijff
Alle onderwijsinstellingen
Alle regio’s

Lotteke richt haar focus op het ontwikkelen van leiderschap, organisaties en teams. Als voormalig directeur en plaatsvervangend bestuurder bij WereldKidz en als TAO adviseur heeft zij bij tientallen scholen het verschil in de praktijk gezien wanneer scholen volgens de TAO gaan werken.
‘Het vraagt om een wezenlijke verandering in het werken van iedereen binnen de organisatie. Het vraagt om doorzettingsvermogen en keuzes maken. Gelukkig levert het ook direct zichtbaar resultaat op. Ik haal daarom veel voldoening uit het het begeleiden van scholen, het trainen van teams, het opleiden van procesbegeleiders en het coachen van (nieuwe) leidinggevenden.’
Met meer werkplezier werken aan de kwaliteit van het onderwijs?
Neem contact met me op, bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Frederique de Jong
VO, HBO
Alle regio’s

Aangenaam, ik ben Frederique de Jong.
Ik geef organisaties praktische handvatten om anders te organiseren. Ik ben doortastend, creatief en empathisch (zeggen ze en vind ik). Ik kijk mee, adviseer en kom met een concreet stappenplan. In die volgorde en in goed overleg. Ik denk ook graag met jou mee over een nieuw perspectief op jouw organisatie.
De laatste jaren constateer ik dat het credo “structuur volgt cultuur” niet altijd overeenkomt met mijn ervaring. Het werkt vaak omgekeerd. Als begeleider zie ik teams regelmatig worstelen met een vermeend cultuurprobleem terwijl dit vaak te herleiden is tot een organisatie structuurprobleem. Dat geeft teams onnodig veel stress voor iets wat goed te verhelpen is.
Momenteel werk ik als zelfstandig organisatieadviseur, teamcoach en procesbegeleider van complexe onderwijsinnovaties. Daarnaast begeleid ik, als zelfstandige, verschillende instituten en scholen met verandervraagstukken.
Mijn carrière kent verschillende tussenstations. Ik heb een aantal jaar met plezier voor de klas gestaan, ik ben 8 jaar leidinggevende geweest en werkte 3 jaar programmamanager onderwijsinnovatie. Daarvoor studeerde ik Engels en theater, werkte ik als docent in het VO, het WO en uiteindelijk het HBO bij de lerarenopleiding Engels in Utrecht.
Samen werken aan de kracht van samenwerken? Bel of mail me even en connect via LinkedIn.
Anneke de Gier
PO, S(B)O
Alle regio’s

Als TAO-adviseur en schoolleider op een basisschool heb ik veel ervaring in het begeleiden van het invoeren en zo goed mogelijk laten functioneren van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie.
Door ruim twintig jaar werkzaam te zijn in het regulier en speciaal onderwijs in verschillende rollen, heb ik een brede kennis opgebouwd over het creëren van een werkomgeving waarin teams effectief kunnen samenwerken en optimaal kunnen presteren.
Als TAO-adviseur ondersteun ik schoolleiders bij het implementeren van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie. Daarnaast geef ik trainingen aan procesbegeleiders en schoolteams, waarin zij leren groeien in hun teamvolwassenheid. Hierdoor kunnen zij collectieve verantwoordelijkheid nemen voor de gehele ontwikkeling van hun leerlingen.
Mijn talent is dat ik me goed kan verplaatsen in het perspectief van een ander. Van daaruit sluit ik goed aan bij ieders situatie en kan ik beweging brengen. Door mijn persoonlijke aanpak en mijn gedegen kennis over en ervaring met de TAO, weet ik goed bij ieder team aan te sluiten en help ik hen optimaal samen te werken en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Neem contact met me op en bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Alma Krivdic
PO, SO, VO
Alle regio’s

Mijn missie is om bij te dragen aan de ontwikkeling van de onderwijsorganisaties, waarin leerkrachten voor de leerling en elkaar van betekenis zijn.
Door de invoering van de TAO help ik organisaties te creëren, waarin de autonomie, professionaliteit van leerkrachten en ontwikkeling van het kind voorop staan. Waarin er lef is en openheid. Waarin we vrijheid voelen om vragen te stellen, om elkaar uit te dagen beter onderwijs te maken en een betere leerkracht te zijn. Waarin er samen geleerd wordt en in mogelijkheden wordt gedacht.Waarin processen de mensen dienen en niet andersom.
In onze samenwerking neem ik luisteren, doorvragen en humor mee. En natuurlijk zowel praktijkervaring als kennis vanuit verschillende onderwijsgebieden.
Neem contact met me op, bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Alwin Wiersma
VO
Alle regio’s

Ik ben Alwin: aangenaam!
Organisatie-ontwerper, strateeg, co-creator, zelfstandig adviseur, interim schoolleider en papa.
Ooit studeerde ik managementwetenschappen in Nijmegen. Daarna ging ik het adviseurschap in. Na het schrijven van een pak plannen en projecten voor overheid en bedrijfsleven bleek het onderwijs mijn roeping.
Ik ken verschillende scholen van binnenuit: als docent aardrijkskunde, afdelingsdirecteur Kunskapsskolan, kartrekker bij de oprichting van een Vrijeschool en (interim) schoolleider op bijna elke post. Binnen bovenbouw en onderbouw, van vmbo tot gymnasium.
Sinds 2016 heb ik mij gestort op teamgerichte arbeidsorganisatie. Eerst door het concept vanuit mijn rol als schoolleider in te voeren op mijn eigen school. Tegenwoordig als zelfstandig adviseur en eigenaar van Buro de Basis. Ik bezoek scholen in het hele land en werp vanuit een nuchtere en creatieve blik een nieuw licht op de arbeidsorganisatie.
Binnenkort bij jou?
Neem contact met me op en bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Bram Burgler
VO, MBO, HBO, WO
Regio Noord

Hallo! Ik ben Bram Burgler. Werkzaam als opleidingsmanager binnen een mbo instelling die met de TAO werkt (Zone.college).
Vanuit de ervaringen en inzichten binnen het mbo met de TAO ben ik ervan overtuigd dat teamgericht organiseren de toekomst is van het onderwijs. En daar wil ik als adviseur aan bij dragen.
Ik breng veel praktijkervaring mee, zowel de ontwerpfase als het onderhouden van het concept na de invoering heb ik bij Zone.college meegemaakt. Door de opleidingen Toegepaste Psychologie en Onderwijskunde ben ik bekend met onderwijsontwikkeling en wat dit met mensen en organisaties doet.
Neem contact met me op en connect via LinkedIn.
Jolijn van de Hoef
PO, SO, VO, VSO, MBO, HBO, WO
Alle regio’s

Ik kom mijn bed uit voor ruimte creëren, zodat je iets anders kunt doen
In de afgelopen tien jaar heb ik mij gespecialiseerd in het helpen van scholen bij het werken met zelfsturende team. Ik begeleid teams en schoolleiders om bij de voor hen passende situatie oplossingen te bedenken en effectiever samen te werken om leerlingen die aandacht te geven die je elke leerling gunt.
Mijn manier van werken: Open en nieuwsgierig zijn naar het wereldbeeld van de ander. De ander begrijpen om dan samen te kijken naar de mogelijkheden van ieder individu en de groep. Succeservaringen delen en analyseren op wat dit tot een succes maakte. Deze kennis inzetten voor de toekomst.
In het begin van de samenwerking leg ik de vinger vaak op de zere plek. Dat kan wel eens confronterend zijn. Maar door mijzelf open op te blijven stellen, bleven we altijd met elkaar in gesprek. Openheid en eerlijkheid, maakt verbinding mogelijk. En dus ook je doel behalen.
Ik heb tientallen scholen mogen begeleiden. Iedere school had zijn eigen doel. En iedere school had ook zijn eigen aanpak, want ieder mens is verschillend. En dat maakt het juist zo leuk vind ik!
Laten we samen jouw school effectiever maken met Sterk samenwerkende teams. Omdat ieder docent gaat voor de beste ontwikkeling van de leerling. En in deze tijd kun je dat niet meer in alleen in je lokaal. Daarvoor is nodig dat je leert samenwerken, samen leren. En dat verschillen uitdagend zijn en verrijkend.
Neem contact met me op en bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Klaas Doorlag
VO, VSO, MBO, HBO, WO
Alle regio’s

Ik heb ervaring als docent, leidinggevende en onderwijsadviseur. Momenteel ben ik naast zelfstandig ondernemer werkzaam in het hoger onderwijs als lerarenopleider, teamcoach, organisatieadviseur en als praktijkgericht onderzoeker naar de organisatie van onderwijsverandering.
Nieuwsgierigheid is een grote drijfveer in mijn werk. Dat maakt mij tot een pionier. Ik ben in staat om daarbij te pendelen tussen het conceptuele en het praktische om zo te ondersteunen bij veranderprocessen.
Neem contact met me op en connect via LinkedIn.
Lutske Cornelissen
PO
Alle regio’s

Mijn missie is om mensen hun talenten te laten ontdekken en ontwikkelen zodat ze weten hoe ze deze vol energie en veerkracht kunnen inzetten. Met als doel meer positiviteit, plezier en professionaliteit in the job te creëren!
Je kunt echter alleen je talent ontdekken als het door een ander wordt gezien en benoemd. Dit betekent dat samenwerken met een ander nodig is om je talent te laten groeien, te ontwikkelen en tot resultaten te komen.
Dat kan met het teamgericht organiseren!
Al 25 jaar werk ik in het basisonderwijs en heb verschillende functies gehad zoals leraar, bovenschools projectleider en de laatste 8 jaar als schoolleider. Sinds 2017 werk ik met de teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO). Wat een verrijking voor de school en voor mij als schoolleider.
Op meerdere scholen heb ik, als schoolleider, de TAO geïmplementeerd en nu begeleid ik scholen bij de implementatie van de TAO. Ik doe dat door te luisteren naar wat er nodig is en daarop in te spelen met veel oog voor de mens en de professionaliteit. De talenten in de school krijgen zo de ruimte om de kwaliteit en de wendbaarheid van het onderwijs met veel plezier te vergroten!
Geïnteresseerd om meer team- & talentgericht te gaan werken?
Neem contact met me op, bekijk mijn website en connect via LinkedIn.
Peter van Breemen
PO, SBO, (V)SO
Alle regio’s

Ik werk meer dan dertig jaar als leidinggevende in organisaties, waarvan ruim twintig in het (speciaal)onderwijs. Daarbij richt ik me vooral op het effectiever organiseren van teams en schoolorganisaties. Kwaliteiten en intenties van mensen benutten en hen van daaruit in hun kracht zetten en in beweging brengen. Ik ben gericht op processturing. Dat doe ik vanuit gezamenlijk opgestelde ambities en uitdagingen. Resultaatgericht en pragmatisch.
Samen met mensen, vanuit draagvlak, met plezier werken aan ontwikkeling. Mijn motto is dan ook “Samen Werkt in Onderwijs”.
In 2017 kwam ik in aanraking met TAO. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik herkende direct de potentie ervan en dat bleek in de praktijk ook het geval te zijn.
Sinds die tijd werkte ik als bovenschools directeur met TAO. Mooie trajecten met vijf schoolteams en het MT. Met ingang van 2023 ben ik TAO-adviseur naast mijn werkzaamheden als interim directeur en coach van schoolleiders.
In de dagelijkse praktijk zie ik wat TAO brengt en waar teams (en ikzelf) zo enthousiast van worden.
Een heldere structuur van de organisatie en de werkprocessen. Focus op de ontwikkeling van de leerling. Onderwijsprofessionals die meer zeggenschap ervaren. Sneller in kunnen spelen op situaties en ontwikkelingen in hun dagelijkse werk. Doen waarom ze ooit voor dit werk hebben gekozen.
Het werken in een onderwijsteam brengt de “brede blik” wat een sleutel is tot meer kwaliteit. De draagkracht en het werkplezier nemen toe. Schoolleiders die het aandurven om anders leiding te geven.
Kortom TAO zet zichtbaar mensen, teams én organisaties in hun kracht. Prachtig om te zien en aan mee te werken!
Benieuwd of dit ook binnen jouw organisatie mogelijk is? Een oriënterend gesprek kan het in beweging zetten!
Neem gerust contact met me op en connect via LinkedIn.
Kenniscentrum het leren organiseren
WIJ STAAN VOOR JOU KLAAR!

Adres
Nicolaas Beetsstraat 146,
3511 HG Utrecht
Telefoon
Ben van der Hilst
06-54703393
Social Media
Kvk-nummer 88346811
Bekijk hier de Algemene voorwaarden van Het Leren Organiseren.